Wat houdt een administratieve baan in?

Een administratieve baan is een erg algemene term die je misschien niet meteen duidelijk maakt wat een administratief medewerker doet. En dat is ook logisch, want wat je administratieve baan inhoudt, hangt af van waar je gaat werken. Niet alleen het bedrijf of de organisatie, maar ook de sector waarin je een administratieve baan vervult, bepalen wat er wel of niet tot je functies behoren. Hoe dan ook is een administratieve functie een echte allround functie. Je zal van alles moeten kunnen en kennen om de functie goed te vervullen.

Deelfuncties binnen administratie

Je kunt een administratieve baan eigenlijk opdelen in drie functies. Dit zijn secretaresse, financieel administratief en commercieel administratief medewerker. Het kan dus ook zo zijn dat jouw administratieve baan al deze onderdelen omvat. Als secretaresse ben je met name bezig met communicatie, zowel intern als extern. De financieel medewerker richt zich, logischerwijs, op de verwerking van financiële gegevens. Een commercieel medewerker ondersteunt ook nog de verkoopafdeling van het bedrijf. Soms zijn er aanvullende opleidingen nodig voor deze deelfuncties van de administratieve baan.

Laat je opleiden tot administratief medewerker

Het is dus duidelijk dat een administratieve baan van alles omvat. Natuurlijk moet je dingen goed op papier weten te zetten, bijvoorbeeld in mails, maar je moet ook op kantoor met mensen goed kunnen communiceren. Vaak is kennis van Engels ook noodzakelijk of in ieder geval gewenst voor een administratieve baan. Als je twijfelt of je genoeg kennis en vaardigheden hebt, kun je kijken naar een opleiding tot administratief medewerker. Je kunt de opleiding ook combineren en je richten op één van de deelfuncties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *