Marketing uitbesteden – wat zijn de voor-en nadelen?

  • door

Steeds meer ondernemingen zijn bewust van de noodzaak van een goede marketingstrategie en uitvoering hiervan. Niet iedereen kan dit in-house aanbieden. De redenering verschilt per branche en bedrijf. Sommige bedrijven hebben het zo druk dat ze liever op iets anders willen focussen. Anderen hebben de kennis hiervoor niet. Kortom, het verschilt per bedrijf. In dit artikel bespreken we voornamelijk de voor-en nadelen van uitbesteden van marketing.

Voordeel 1 : Continuïteit

Door het uitbesteden gaan de marketingactiviteiten maandelijks door, ook als het eigen bedrijf het druk heeft met andere zaken. Je besteedt in principe alle marketing gerelateerde werkzaamheden uit aan de specialisten en zij hebben de juiste kennis en geschikte team hiervoor.

Het voordeel zit ook erin dat alles goed opgepakt wordt. Als je marketing in-house zou willen doen en je hebt nog een website nodig of een strategie, dan is de kans ook wel groot dat het fundament op een gegeven moment zal/kan instorten.

Dit komt omdat bedrijven die geen specialisten in-house hebben, op een gegeven moment de bedrijfsprocessen moeten heroverwegen. Vooral als bedrijven op korte termijn geen rendement weten te behalen door marketinginspanningen, zullen ze eerder geneigd zijn om alles los te laten.

Voordeel 2 : Specialisatie

Zodra je met adequate en sterke partij(en) weet te werken, ben je heel goed gedekt voor komende tijd. Het marketingbureau, zoals communicatiebureau kicker kan de marketinginspanningen van het bedrijf naar een hoger niveau tillen.

Hierbij hoeft het bedrijf geen zorgen te maken in hoeverre de meest geavanceerde tools en methoden gebruikt worden om zo goed mogelijk winst te behalen.

Voordeel 3: Tijdwinst

Door alle marketingactiviteiten uit te besteden aan professionals, zal een hoop moeilijkheid en ellende uit je handen worden genomen. Je hoeft als bedrijf niet meer op kleine details te letten, zoals de aanpassing van een specifieke pagina, of het (her)bouwen van een website.

Ook informatieve blogs, waarmee je meer traffic wil genereren kan in principe door online marketeers worden geschreven.

Kortom, je hebt meer tijd en kunt hierdoor focussen op hetgeen waar jij goed in bent, bijvoorbeeld ondernemen!

De eventuele nadelen

Zodra het bedrijfsproces uitbesteed wordt, kan het voorkomen dat je geen grip hebt op wat er online over jou verteld wordt. Juist hierin moeten bedrijven extra voorzichtig zijn, gezien deze informatie voor iedereen toegankelijk is.

Je kunt dit nadeel dan ook tegenwerken om er nauw bovenop te zitten, zodat jij altijd de controle in handen hebt. Bespreek zulke dingen goed vooraf met de partij, zodat onduidelijkheden en misverstanden tegengewerkt kan worden.

Een andere nadeel is, dat je vrijwel altijd afhankelijk bent van andere partijen. Als op zijn minst een klein team gedreven achter de marketingactiviteiten aanging, dan kunnen zij ook een heleboel leren van de samenwerkingen.

Als je eigen personeel ook kennis weet te vergaren, dan kunnen kleine aanpassingen makkelijker worden doorgevoerd.

Conclusie

Als we naar het complete plaatje kijken, dan zien we overal meer voordelen dan nadelen. Deze genoemde nadelen kunnen ook worden tegengewerkt door middel van controle en het hebben van een dedicated team wat zich continu weet te ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *